måndag 25 januari 2010

131 dgr kvar: Uppriktigt förvånad

Dagens mission: Uppföljningstest.
Med lite drygt två månader av projektet bakom mig var det dags att kolla vad blandade aktiviteter och hosta gjort för prestationen.
Testledar-Frida öppnade med "Det är inte så mycket träning i din träningsblogg."
Ok, point taken.
Ingen träning idag heller.
Men resultat. Tada!
Bilden kräver en förklaring. Linjerna visar mjölksyranivåer på olika löphastigheter. Den röda linjen är incheckningstestet och den gröna linjen är önskvärda nivåer för att klara målet. Den streckade ljusblåa linjen visar förra uppföljningstestet (165 dgr kvar). Och den blåa är dagens test.

Jag är uppriktigt förvånad över mina framsteg!

Det är nästan så att jag skäms lite för hur bra det har gått trots få intervallpass, och minimalt med löpning över huvud taget. Dessutom har ju hjärtat keffat och så har både jag och resten av familjen varit krasslig.
Nog om det - jag gör väl rätt helt enkelt!
Planen har ju varit att först höja maxnivåerna och sedan fixa till tröskel och comfortlöpning och asfaltsvana och så. Än så länge håller jag mig inne i boxen.

Resultatet i siffror:
dagens värde (förändring sedan senaste testet: förändring totalt)
Vikt: 86,2 kg (-0,5 kg: -2,3 kg)
Max syreupptag: 5,08 L (+0,18 L: +0,38 L)
Testvärde: 58,9 ml/kg (+2,2 ml/kg: +5,8 ml/kg)
Tröskel (4 mmol): 4,32 L (+0,01 L: +0,12 L) = 85 % av max; löphastighet 15,3 km/tim (+0,9 km/tim: +1,2 km/tim) = 3:55 min/km (-0:14 min/km:´-0:21 min/km).

Stadiga framsteg på alla plan. Ny beräknad tid på maran 2:58:38 (utförligare beskrivning av uträkningen på "185 dgr kvar").
Men sen får man väl lägga 5-10 min för det väl övervägda expertvalet att satsa på tid i Stockholms backiga maraversion. You work!

4 kommentarer:

  1. Härliga framsteg Micke!

    Lägg nu bara till lite av den fantastiska rödbetsjuicen så saken biff ;)

    SvaraRadera
  2. Tänka sig, vad det går framåt med lite påtvingad vila. Tänk om du nu bara helt plötsligt skulle sluta väga som en ardennerhäst, då skulle det gå undan :-)

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag lite konfunderad...
    Om jag ska dumpa ardennerhästsizen måste jag ju sluta med bänkpress och bicepscurl.
    Men det menar du väl ändå inte?!?!
    Hungrig!

    SvaraRadera