söndag 17 januari 2010

139 dgr kvar: Färgpussel

Min kalender, och mitt liv, är färgkodat. Träning skrivs in med grön penna. Studier och forskning med blått, och andra jobb som gymmet, tränaruppdrag och föredrag är svarta. Det var många år sedan som jag även började skriva in familjetid, fika med polarna och andra nöjen i kalendern som vilket möte som helst. Allt sånt står med rött.
Hela dealen med färgpusslet är att om det är ojämnt en vecka (eller mer...) så får man justera det kommande vecka. Anledningen till att projektet och bloggen finns över huvud taget är att den gröna färgen varit underutvecklad de senaste åren.
Just nu har det gröna, blåa och svarta trängt undan familjerött. Idag gjordes en heldagsamortering på rödskulden.

Lyckades ändå få till en löprunda. En av de många fördelarna med löpning är att ställtiden kan bli extremt kort. Själva löpningen i prattempo runt Årstaviken i snömodd tog 49 min. Totalt var jag utanför lägenhetsdörren 30 sek längre. Plus ombyte på en minut.
Den här typen av jogglöpning gör mig inte i någon större utsträckning till en bättre löpare, och jag hade aldrig gett mig ut idag om det inte var för projektet. Men nu finns det ändå flera anledningar till att köra passet. Till exempel att få löpmeter i benen, påpeka för kroppen att den ska bygga om sig för löpning istället för skridsko, och att jag trots allt gör av med drygt 800 kcal och således plockar bort ett antal gram fett från kroppen.

För övrigt verkar det som om det hetaste män kan göra 2010 är att bättra på formen. Oavsett vilken nivå det handlar om.
Förutom mitt egna projekt och blogg känns det som om liknande satsningar poppar upp överallt. Många har mailat och skickat kommentarer på var de ligger i sin satsning mot Vasaloppet, maran eller andra liknande race. På labbet har förutom Iron Man-kollegan som omnämnts i tidigare inlägg, även en annan snart-disputerad kollega startat bloggen 123dagar.blogspot.com. Från elitidrottare har jag i år fått fler förfrågningar än vanligt om jag kan hjälpa till med träningsupplägg för att de ska ta det sista skuttet upp till toppen. Cyklisten Fredrik Edin har tagits upp tidigare, och det senaste tillskottet är multisportaren John Karlsson.
Allt det här är ju i min absoluta närhet och inte direkt ett tecken på en genomgående folktrend. Men idag kom ett bevis på att företeelsen är vidare spridd än min lilla bubbla. DN Söndag headlinade med "Kom i form 2010". Stor bild på över hela framsidan följdes av fem sidor med intervjuer, tester och upplägg för att reportern skulle gå ned i vikt och bättra på formen. Kul att en seriös och kompetent forskare som Mai-Lis Hellénius är den som tillfrågas och får genomslag.
Givetvis fanns det en blogg till det projektet också.
Känns skönt att man ligger rätt i tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar