lördag 9 januari 2010

147 dgr kvar: Snabbare löpning & universitetsranking

Karolinska Institutet hamnar som bästa svenska univesitet på årets "Academic Ranking of World Universities" som görs vid Jiao Tong-universitetet i Shanghai. KI landar på 50:e plats. I topp ligger Harvard och Stanford. Det var ju kul. Men jag har ingen aning om vad det betyder att tillhöra dessa universitet. Inte det minsta antagligen. Möjligen att man är en liten fisk i ett stort hav...

Löpning i snö är ganska trevligt. Körde ett pass mestadels på maratonbanan idag. Andra varvet; start vid Stadion, Valhallavägen, Gärdet, Djurgården, Strandvägen, avveks från banan vid Dramten och tog Sibyllegatan tillbaka till labbet.

Banan har många riktigt fina vyer, så jag tänkte att om jag fotar dem nu i förväg så kan jag koncenterera mig på racet när det är dags.
Mellan fotosessionerna sprang jag på lite snabbare än tidigare. Fortfarande kontrollerat och utan flåsighet, men med lite mer tryck i stegen. Rundan blev ca 14,1 km och det tog 1:07 tim, vilket är ett tempo på 4:45 min/km.
Den här rundan blir kanon som lunchlöpning i vår!
Då är det snabbdistans i tävlingstempo som gäller. Tempot på 4:09 min/km ger en sluttid på >58.30 min. De som varit uppmärksamma har märkt att jag i alla beräkningar flyttat måltiden på maran till 2:50 tim. Det beror på att Stockholm inte är nån vidare snabb tillställning. Man får lägga på mellan 5-10 min på sin personliga rekordtid. Det är faktiskt ganska kulligt ute på Djurgår'n. Backarna upp mot Manilla (strax före 25 km:s markeringen), Djurgårdsvägen från Biskopsudden, och till och med snurren runt Italienska ambassaden kommer att kännas i benen.
Om man vill ha lite marginal och istället siktar på 4:00 min/km så blir idealtiden på den här lunchrundan >56.30.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat och en fråga - fotar du på språng? :-)

    SvaraRadera
  2. Nej, för bövelen! Min gamla mobilkamera har inte en chans att få en skarp bild om man inte spänner fast stativet. Just på dagens bild stannade jag, sprang tillbaka några meter, stannade igen och fotade.
    Så det finns helt klart några sekunder att kapa på rundan bara genoom att skippa stoppen.

    SvaraRadera