söndag 3 januari 2010

153 dgr kvar: Allt är relativt

Relativt 1: Värmebölja! Idag var det bara 8 minusgrader vilket i jämförelse med gårdagen (och förmodade temperaturer 5-6 jan) är värsta Thailandsvärmen. För att krama så många droppar som möjligt ur denna solskenshistoria blev det dubbla längdskidpass. Båda i klassisk stil, vilket i min verklighet är lika oväntat som att Zlatan skulle skriva på för Gif Sundsvall...
Förmiddagen var en soft tur på fjället dragandes pulkan och med paus i en grillkåta. Eftermiddagen däremot var mer av ett regelrätt träningspass i högre tempo i bra preparerade spår med många backar. Drygt 20 km och lite över 400 positiva höjdmeter.


Relativt 2: Hårdvaluta. Bilden visar tre pausande skidvänner i den omnämnda grillkåtan. Anledningen till att samtliga stirrar fokuserat åt vänster (från betraktarens sida räknat) samtidigt som de slickar sig om munnen är att det är där den medhavda chokladkakan delas upp i broderliga bitar. "Du delar och jag väljer."

Relativt 3: Smakportioner. Det skulle också kunna vara så att de förundras över ettåringen som trycker i sig sin andra banan på under två minuter. Om man räknar på bananens storlek i förhållande till barnets kroppsvikt och sedan relaterar det till min kroppsstorlek så skulle jag behöva trycka i mig 1,8 kg banan (typ 15-18 st) för att komma upp i samma mängd. Svårt att tro att jag grejar det på två minuter.

Dagens citat: "Flytta! Jag drar förbi. Det är så jobbigt att köra långsamt." - Herr Stranning precis innan han flög förbi uppför slakmotan med både sig själv och pulka.

Dagens smeknamn: Jag tilldelades det mindre fräscha namnet "jästmannen" med motiveringen "För att du bara åker omkring och jäser hela tiden!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar