onsdag 3 mars 2010

94 dgr kvar: Test - Uppstramning i ledet!

Idag var det dags för test igen.
Sammanfattning av läget:
Drygt fem veckor sedan förra testet. På den tiden har jag lyckat springa 6 ggr, 4 intervallpass och 2 joggpass. Inte per vecka. Totalt. För att återanvända ett lämpligt citat "Det är inte så mycket träning i din träningsblogg".
På grund av de senaste dagarnas förkylning körde jag tröskeltestet och använde fredagens maxsiffror.

Grafen visar mjölksyranivåer vid testvärden. Det är en stadig och positiv förbättring i varje test!

Resultatet i siffror:
dagens värde (förändring sedan senaste testet: förändring totalt)
Vikt: 83,0 (-3,2 kg: -5,5 kg)
Max syreupptag: 5,11 L (+0,03 L: +0,41 L)
Testvärde: 61,5 ml/kg (+2,7 ml/kg: +8,5 ml/kg)
Tröskel (4 mmol): 4,39 L (+0,07 L: +0,19 L) = 86 % av max; löphastighet 15,3 km/tim (+0,0 km/tim: +1,2 km/tim) = 3:55 min/km (-0:00 min/km: -0:21 min/km).

Grön linje = målet, röd linje = första testet, blå linje = senaste testet, och de ljusblåa linjerna är testerna under projektets gång.

Jag har förbättrat maximalt syreupptag, och framför allt testvärdet i och med viktnedgången (dvs höjt yttertaket).
Tyvärr har jag inte förbättrat löphastigheten (innertaket). Det beror på att skridsko och cykling pajjat löpekonomin. På race-pace (ca 4 min/km) så är det nästan 5 % högre energiutgift (syreförbrukning), vilket tar ut hela förbättringen på maxnivåerna. Inte bra. Men relativt lättfixat.

Uppstramning i ledet! Mer löpning ordineras.

3 kommentarer:

  1. Ser ju jättefint ut! Lite fler mil i benen bara så fixar du målet lätt. Tack igen för en grym blog!

    SvaraRadera
  2. "Det är inte svårt att träna så att man kan springa maran under 2:55. Om man har obegränsat med tid, vill säga. "

    - Ibland hör man saker som får en inspirerad. Sista inspirationsbomben var "det finns ingen ursäkt" och den har jag burit med mig varenda gång jag tvekat. Och nu gav du mig ett perfekt bädd av självförtroende.

    SvaraRadera
  3. Sweet. Kör hårt Vincent!

    SvaraRadera