söndag 28 mars 2010

69 dgr kvar: No 1 Award i Central Park!

Man får skarva lite i resultatlistan för att få till rubriken men det är faktiskt sant.
Vi tar det från början.
Starten gick kl 11:15 i molnigt och typ +7 grader, farligt nära där jag tog bilden i inlägget "72 dgr kvar". Innan vi fick ge oss av sjöng tre goda kristna kvinnor den amerikanska nationalsången. Storstilat!
Ungefär 2500 löpare släpptes iväg och första (engelska) milen låg jag i tätklungan med tre andra killar (modell lättviktare) och borrade. Hejarklacken stod strax före första mile-passeringen. Jag hörde Olof skrika "FYRA! Det går för fort!".
Det var en ruggigt skön känsla att ligga i täten på ett relativt stort lopp i Central Park! Klart värt det även om det kanske inte var optimalt för sluttiden. Tiden vid passering 1 mile var 5.24 min (3.21 min/km). Kändes lätt men var lite överdrivet... Släppte tätklungan men fortsatte ändå i snabb takt och passerade 2 miles på 11.00 min (snitt 3.25 min/km).
Tänkte att det nog var smart att lugna ned lite grand. Fram till 6 miles släppte jag stadigt tillbaka mot målet 6 min/mile, vilket skulle ge en sluttid precis under 56 min. Låg runt 13 plats.
Tappade ännu lite mer. Var trött och stum i lår och vader. Det här med att springa på asfalt är inte samma sak som mjuka fina skogsstigar.
Under de sista tre milesen jobbade jag ikapp en fransk kille som passerat mig på första varvet. Han förstod knappt engelska och hade ingen koll på banan. När han passerade mig gestikulerade han frågande "Two laps??"

Den här bilden är tagen när det är mindre än 1000 m kvar. Frenchin' ligger strax före. Jag spurtade allt vad jag orkade men kom inte den sista biten förbi, förrän han utan förvarning svängde in till publiken. Han hämtade upp en amerikansk flagga och sin lilla dotter innan han passerade mållinjen. Sött. Men det gjorde att jag slog honom.
Kom i mål på 56.23 min (3.46 min/km), vilket gav 11:e plats.
Originalmålet var under 58 min och det klarade jag ju med bred marginal.

Sen var det kommentaren om "No 1 Award". Amerikanerna är galna i det här med att dela upp resultatlisan i många olika delar.
Jag kom 11:a totalt. Det var inga tjejer före mig så jag var 11:a även på "Gender place". Därefter delas listan upp på "Age groups" i femårsintervall, och jag kom fyra i åldergruppen 30-34 år. Det delas ut Awards till de tre första i varje åldersgrupp, men först stryker man de tre som kommit högst i totalen. Det visade sig att hela prispallen var i min "Age group" och - tada! - jag fick No 1 award i age group 30-34.
Vackert så, men man ska inte kasta vatten på höga hästar i glashus. Om jag hade ställt upp i Premiärmilen hemma i Sthlm så hade jag antagligen hamnat kring 40:e plats. Svenskar är inte så dåliga ändå.

4 kommentarer:

  1. Fett nice race! Dessutom ar det en slimmad bild - ar du nere narmare 80 pannor eller ar det ett smickrande foto?

    SvaraRadera
  2. Broder Daniel29 mars, 2010 16:57

    Bra grejjer!

    SvaraRadera
  3. Du måste läsa på om aerodynamik och löpning. Med tajts skulle du gjort 3.43 / km.

    SvaraRadera
  4. @Frida: Jo, det närmar sig. I ew York vägde jag in på 181 lbs, vilket motsvarar strax över 82 kg. Skönt att bara försöka hålla vikten i landet olagom.

    @Jojje: Jag har tävlat i tight så satans många år att jag numer förtjänar att jogga runt i fladderbyxor.

    SvaraRadera