måndag 22 mars 2010

75 dgr kvar: Skottspole

Sista dagen i landet på ett tag. Jag for som en skottspole mellan möten att gå på, grejer att fixa, papper att lämna, och beslut att ta.
Vad kanske inte så många vet är att uttrycket "skottspole" kommer från den del i en vävstol som skyttlar inslagstråden (transporterar tråden) från sida till sida över varpen. I industrialiseringens linda uppfann James Hargreaves spinnmaskinen "Spinning Jenny" och satan i gatan vad fort skottspolen flög fram och byggde upp väven i ett nafs. Således uttrycket "att fara som en skottspole".
Av naturliga skäl ingen träning och inget test idag.
Hemma vid halv åtta. Trött, hungrig, grinig, och fullkomligt opackad. Baggagemässigt, alltså.
Annars är den överhängande frågeställningen hur man får en bebis som nyss kommit på hur man kryper att sitta stilla i en flygstol i nio timmar. Tips?
Någon?
Snälla...

5 kommentarer:

  1. Äsch, låt henne krypa lite i mittgången. Det gjorde vi när Ninni blev otålig. Annars är det väl det vanliga som gäller - leksaker, böcker, roliga ljud, och en filt att lägga över när det blir dags att sova! Ledsen men jag har inga magiska tricks. Lycklig resa!

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Enda tipset jag kan ge angående krypningen är: Låt henne krypa. Dem är inte så uthålliga i början. Ha det underbart i NY och kalifornia land!

    SvaraRadera
  3. Tips? Jag vet inte. Har aldrig lämnat bebisstadiet. Har ingen basalmetabolism, är aldrig basal, alltid i rörelse. Fördelen med att vara liten i ett flygplan är att man kan krypa både över och under saker. Jag har provat det mesta, och då flög jag bara till Portugal... Mitt förslag är att du sätter en löplina runt barnet och sedan släpper det fritt i planet.

    SvaraRadera
  4. ...om någon har invändningar mot fritt barn i flygplan så kan du bara plocka fram en artikel om vikten av att eliminera sitting time.

    SvaraRadera
  5. Bra tips!
    Även om den första flygningen gick fint så har vi tre länga vändor kvar att klara av.

    SvaraRadera