söndag 21 mars 2010

76 dgr kvar: Tävlingspremiär

Då var det dags för tävlingspremiär. När man tänker löpning så ackompanieras det ofta av sommarbilder med sol, värme och grönska. Inte grådassig himmel och upptornade snövallar.
OBS! Om det ser ut som en grön gräsplan på bilden nedan så beror det på att det är konstgräs.

När man är van vid multisport och långa resor (ja, även Orsa räknas som lång resa) är det grymt lyxigt med det okomplicerade i att ta på sig ett par löpskor och ha knappt en halvtimmes resväg till starten.
Idag var jag hemma i köket och helt ofokuserad på racet två timmar före start. Kom till Sundbybergs IP med knappt en timme kvar. Det började kännas att det var på riktigt. Med en halvtimme kvar var jag ute och joggade och kände att musklerna var på en annan nivå än vid träning. När det var en kvart kvar var jag riktigt fokuserad och "på banan". Jag är bra på att tävla. Det vill säga att jag snarare över- än underpresterar bara det finns en startpistol och ett målskynke. Planen var att hänga med i starten och göra mitt eget lopp och försöka hålla jämn fart.


Målet var att redan idag klara av att hålla det önskade maratontempot (4:09 min/km), vilket betydde att allt under 1.09.18 var godkänt. Nästa steg på målskalan var att springa under 4 min/km, dvs snabbare än 1.06.48.
Planen följdes i starten. Tre varv på vardera 5,7 km, vilket blev 16,7 km med lite plus/minus i start, varvningar, och målgång. Banan var isfri men blöt. Snö började falla från himlen.

Fältet spräcktes upp relativt fort. I täten låg Patrik Eklund (Sthlm marathon '09 på 2.51.43 och '08 på 2.49.04) följd av Daniel Hansson FJS. Jag låg ihop med Johan Gustavsson från Kisa i stort sett hela loppet. Utförslöpningen gick fint, men jag tappade i alla uppförsbackar.
Körde utan pulsklocka och endast med minutangivelse på klockan. Första varvet gick på ca 20 min och jag tror de resterande två gick lite långsammare men var jämna. Johan kanske har mer exakta tider att bidra med?


Jag fick stryk i spurten och kom femma. Vem i h-e kom på att lägga en brant backe precis på slutet?!? Kändes inte direkt lätt och ledigt men ändå kul att det gick bra att trycka på i löpningen. Tycker att jag höll upp steget och farten hela sträckan. Tiden blev 1.04.46, vilket är 3.53 min/km. Bättre än förväntat!

4 kommentarer:

  1. Grattis!!! (och imponerande med tanke pa den ringa traningen) Starkt jobbat! - dock "fick stryk i spurten" va fan!!! - nu blir det snabbethetstraning och backintervaller i Central park - "Ta till hoger efter uteliggarn"
    Syns om nagra timmar

    SvaraRadera
  2. Hej Micke.

    Tack för bra sparring och ett bra race. Jag har inga exakta varvtider men passeringarna var 5:e km var cirka:
    5 km = 18,30
    10 km = 37,33
    15 km = 57,45
    Lycka till med träningen!
    //Johan Gustafsson, Kisa SK

    SvaraRadera
  3. Misstänker av målfotot att döma att du gjorde en Northug, dvs stannade av och hälsade på fansen i sista backen på upploppet. Hälsa Mie och Stella och ha det bra bland sjukvårdsreformer och Jihad-Janes.

    SvaraRadera
  4. Hmmm... vad e min människa för en människa egentligen? En f.d skidåkare som springer "dåligt" uppför och bra utför? En inverterad skidåkare?

    SvaraRadera