fredag 4 december 2009

183 dgr kvar: Forskningsvardag & innebandy


Eftersom mitt huvudsakliga arbete är forskningen så är det väl på sin plats att beskriva en arbetsdag. Det vore antaglig perfekt om man tänkte, läste och funderade 50 %, gjorde försök 30 %, och skrev ihop resultaten på de sista 20 % av tiden. Men det är mycket annat som ska tryckas in. En stor del handlar om olika anslag och möten.

06:00 Klockan ringer. Det finns ingen som helst möjlighet att jag kan gå upp nu!
06:30 Ok, man har alltid ett val. Varför ska jag gå upp nu? Vad missar jag om jag sover till 9? Svaret är att jag missar stipendieansökningen till Japanstiftelsen. Det är värt att gå upp. Tar med mig barnet så att mamman får sova en timme. Barnet har tydligen kört kombinationen av torrsimsspurt och hårdrockstrummissolo i ryggen på mamman sedan halv fem.
06:45 Frukost. Nja. Espresso, multivitamin och ett päron.
07:03 Kollar mailen. Fått inbjudan till Japan från Dr Izumi Tabata. Han är mannen bakom så kallade Tabata-intervaller. Kan bli fint. Inbjudan är i alla fall Bilaga 5 i Japan-ansökan.
07:40 Cyklar till labbet. 8,2 km i regn.
08:05 Rekommendationsbrev från Prof Ekblom i postfacket. Bilaga 3.
08:15 Skriver rent och uppdaterar CV. Bilaga 2. Skriver och kryssar i ansökningsformuläret enligt stiftelsens alla regler och förhållningsorder.
11:20 Möte med Prof Kent Sahlin angående ett manuskript som ska skickas tillbaka efter revision. "Måndag morgon på mitt bord." = lördagsarbete...
11:42 Grundar för kommande aktivitet med en kopp Misu-soppa.


11:45 Innebandy med personalen. Och då frågar man sig kanske: "Med detta schema och begränsad tid, är det smart att lägga dagens enda träningstimme med sikte mot bästa möjliga maratontid på innebandy? Blir man bättre på asfaltsnötning genom plastpinnefäktning?" Svaret är "NEJ, i h-e, heller!" Men det är kul! Och ett fantastiskt bra sätt att lära känna personalen på andra avdelningar.
13:02 Hämt-Sushi-lunch
13:35 Möte med Prof Ekblom angående ett manuskript som studsat. "Det är nog bäst att skriva om det, stryka halva och skicka in det till en annan tisdkrift. Du kan ta det efter de andra tre."
14.25 Mail från Liselotte Olsson på Riksidrottsförbundet (RF) med utvärdering från deltagarna på Elittränarutbildningen (efter halva utbildningen). Jag snackade två heldagar om fysiologi och träning. En kommentar var "Det har varit väldigt blandade insatser. Bäst var Wirhed, Oddson, Ravald och Mattsson, mycket för att de har kunnat möta oss på vår nivå först och utgått därifrån." Sånt värmer. Men... Wirhed och Oddsson står på varsin "bäst"-kommentar till. F-n. Jag får skärpa mig till nästa år.
15:02 Cyklar till Bosön. Hämtar kuvert i receptionen. Rekommendationsbrev från Janne Carlstedt, Samordnare elitstöd på RF. Bilaga 4. Cyklar tillbaka (en runda på 18,4 km). Regn.
16:02 Får ett mail angående GIH: Öppet Hus 31/3 2010. "Vi hoppas givetvis att du även i år vill vara med och 'sälja' GIH till våra besökare." Vi får se. Min förhoppning är att vara utomlands då.
16:12 Beslut från Centrum för idrottsforskning (CIF) för 2010 års anslag. Vi fick dels 250.000:- till min lön och 200.000:- till projektet "Physiology of Adventure Racing". Det får anses som bra. Trots att CIF är det enda forskningsrådet för idrott så har det inte jättemycket pengar.
16:15 Diskuterar utfallet från CIF med Eva Blomstrand, hennes grupp fick 120.000:-, men är ändå nöjd eftersom det är tuff konkurens. Hon är bland annat forskaren bakom att det finns att de grenade aminosyrorna leucin, isoleucin, och valin i de flesta sportdrycker och bars. Aktuell i dagarna som författare (tillsammans med William Aprò) till Riksidrottsförbundets "Kunskapsöversikt: Kost- och näringslära inom idrotten".
16:38 Skriver det sista på forskningsplanen. Bilaga 1. Korrigerar ansökningsformuläret till Japan-ansökan, och dubbelkollar alla dokument.
18:50 Ansökan klar, komplett och utskriven med fem bilagor! Hinner inte till postlådan på Östermalmstorg som töms 19. Centralen töms 20.
19:10 Släcker, stänger av kopiatorer, låser och larmar på labbet.
19:30 Mellanmål på Pressbyrån - banan och två rågbröd. Se där, det här projektet börjar bli allvar på riktigt. I vanliga fall hade jag lika gärna kunna trycka i mig en Twix och en Magnum Strawberry White. Det glömde jag skriva igår - tredje delen i vad jag behöver göra: Gå ner i vikt, minst 5 kg = <10 kg fettvitk.
19:39 Lägger stipendieansökan på brevlådan. Nu är det bara ta sig hem, äta, och sova kvar.
Tack för idag!

1 kommentar:

  1. "That´s a full working day lad, and don´t you forget it!"

    SvaraRadera