lördag 3 april 2010

63 dgr kvar: Burgers

Bloggar bör väl innehålla någon form av samhällsinformation.
Jag befinner mig just nu i USA och inget är väl mer amerikanskt än hamburgare. Det är svårt att vara här en längre tid utan att medvetet eller omedvetet få in en i käften. Ju fler dagar desto större statistisk chans/risk för hamburgarkoma.
Slutsatsen är att jag har moffat en hel del veggie-burgers på olika restauranger under de senaste åren. Jag tänkte dela med mig av min lista över topp 3.
Håll till godo!

Först en bubblare.
Fuddrucker's. Det är en kedja som finns lite överallt. De säger (som alla amerikaner) att de har världens bästa. Deras grej är nog snarare att allt är så satans stort!
Jag tog den näst minsta burgaren och en liten läsk. Trots att det var efter en heldag med cykling orkade jag inte få i mig hela portionen. Den "lilla" läsken var en liter! Med fri påfyllning...

På tredje plats: Burger Heaven, E62th street, New York

Skönt standardställe med servitriser som upprätthåller myten om snorkiga New Yorkers på ett enastående sätt. Även här är det så stora portioner att man knappast kan få i sig allt, fortsatt i kombination med utspädd cola i isfyllda pappmuggar.
Går det att beställa mozzarella sticks, dvs friterad ost, så måste man ju göra det. Tips: de smakar mycket bättre varma än när de kallnat. Kommer med en obligatorisk AED som sideorder.
Själva burgaren är riktigt smaskig trots att de överdoserat med ärtor.

First runner up, dvs stolt tvåa: Snack Shack, Englewood, NJ

Hela situationen är egentligen orimlig. Norr om Washington Bridge (på NJ-sidan) ligger Englewood cliffs som är ett grönområde med perfekta stigar och sjukt häftiga utsikt tillbaka över Manhattan. På parkeringen där man börjar löprundan finns den här barackliknande byggnaden. Det ser otroligt skabbigt ut, men veggie-burgaren är förvånande enastående! Man blir glad i hela kroppen. Det är fullt möjligt att gladhetsgrader är direkt related till hur långt man sprungit...

Och på första plats, överlägset och helt ohotat: Burger Joint, King street, San Francisco
(Enligt uppgift har de även ett ställe på flygplatsen)

Retro-diner som designmässigt uppfyller alla stereotyper man som svensk kan tänkas ha på ett perfekt burgarställe. TV-skärmarna på väggen sänder Nascar och baseball. De är stolta över sig själva och ser det som ett hantverk att göra hamburgare. Till och med fritesen är handgjorda. Och ruggigt goda. När man valt ostsort (bara en sån sak) får man ut tallriken med burgaren halvt ihopsatt. På så sätt kan man justera vad, och hur mycket, man vill ha på.
En skön detaljfeature är att flaskorna för ketchup och senap är helt cleana. En röd och en gul. Inga bilder. Ingen text. Inget märke.
Jag har aldrig någonsin ätit en veggie-burgare som ens är i närheten så god!

Någon som vågar ställa upp med en utmanare?

4 kommentarer:

  1. Blev helt plötsligt väldigt hungrig...

    trots att det är veggo det snackas om... blir allt en nightburger om det finns bröd i frysen. Lite väl seriöst att dra igång ett bak med :P

    SvaraRadera
  2. Max, Rådhustorget i Umeå? :-) Skojar bara, intressant läsning och under mitt enda besök i USA hann jag bara med ett besök på McD vilket var bedrövligt slabbigt.

    SvaraRadera
  3. NEEEJ! Men, Joel... Bland alla coola burgarställen väljer du Mickey D's. Det är inte OK. Du får sparken.

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag är vegetarian och är i USA hyfsat ofta så intresserar det mig =)

    Bästa burgerstället hittentills är på The Jacalope i Austin,TX. Men för bryta USA-mönstret lite så skulle jag vilja ha White Trash Fast Food i Berlin som tvåa, grymma burgare!

    SvaraRadera