tisdag 6 april 2010

60 dgr kvar: Hur tänkte'rom nu'rå?

Fick info från tävlingsorganisationen till Santa Cruz half marathon. Starten går 8.00.
Hur tänkte'rom nu'rå?
Det är ju verkligen skittidigt! Jag misstänker att det har att göra med att de vill att alla löparna hinner i mål innan studenterna på Spring Break vaknar och intar stan. På det här sättet är det ju större risk att de inte slutat partaja än...

Hur som helst är det ännu en anledning till att köra morgonjogg. Jag tror starkt på att man bör träna på den tid på dygnet då man ska prestera.
Klockan 8.04 rumlade jag iväg med Streaksen på fötterna. Kändes OK, men varken igår eller idag var löpningen lätt och avslappnad.
Det finns helt grymma bergiga grönområden väster om byn. Min morgonrunda tangerade obygden. Efter 1 km på terrängtrail fick jag lägga band på mig och återgå till asfaltsnötandet. Jag behöver fortfarande många många meter till om maran ska kännas någorlunda bekväm. Typ två månader kvar.
Fokus!
Rundan blev 54 min, och en på det hela taget trevlig upplevelse.

Mårten frågade i en kommentar om min inställning till Ecco Biom. Som de flesta borde greppat vid det här laget så gillar jag lätta skor. Målet är att springa rätt, mjukt och "flytande", dvs nära barfota. Olofs kommentar när vi letade skor i NY var "Men dom här är väl inte tillräckligt lätta?" samtidigt som han gav mig ett par spikskor utan spikar och utan mellansula. Broder Daniel spädde på när han såg Streaksen "Vad står det på dom där då? Upp till 50 kg?"
Jag har inte testat Biom så jag har ingen klar uppfattning. Den ser dock inte speciellt tunn eller låg ut. Omdömena verkar vara väldigt spridda.

Min största anledning till att inte köpa ett par är priset. I vanliga fall är lätta tävlingsskor billigare än träningsskor eftersom det är mindre material och de slits fortare. Biom däremot kostar mer än dubbelt så mycket som Nike Streak! Här i USA kostar de $195 mot $85, om man inte ska ha Boim-modellen med "yak leather" för den kostar $220.
Hur tänkte'rom nu'rå?
För mig gör det att hela grejen faller över till ett PR-trick snarare än ett principiellt försök att förändra skomarknaden.
Om jag bara skulle traska runt och stärka fötter och fotleder kanske Vibram Five fingers är ett alternativ. De går i alla fall att få tag på för samma pris som Streaksen.


Kvällen avslutades med att fira att jag submittat ännu en related publication. Det bjöds på kalifornskt rosé skumpagne och influgna svindyra belgiska chokladpraliner.

1 kommentar:

  1. Jag körde ett långpass på 46km i Nike Air Zom Streak XC 2 för några veckor sen och är inne på mitt tredje par av dem. Lätta och underbara.
    Jag är lite sugna på de vanliga Streak 3, frågan är om de är lika tunna som XC.

    SvaraRadera