fredag 16 april 2010

50 dgr kvar: Koma sushi & State quarter collection

Arbetsdag utan träning.
Anmälde mig till Danderydsloppet. Tio km full fart!
Tro det eller ej, men närmaste restaurangen heter "Koma Sushi". Lämpligt. Köpte take-away och hade pique-nique på vardagsrumsmattan.
För övrigt beundrades min quarter collection. 1999 började amerikanska myntverket producera "State Quarters". Jag tyckte att det kunde vara en skön grej att försöka skramla ihop en av varje de gånger man är här. På samma gång kan man försöka lära sig alla delstaterna, plus vad de är kända för och var de ligger. Nog för att vi européer skämtar om att amerikaner inte kan skilja på Schweiz och Sverige, eller peka ut Frankrike på en världskarta, men i ärlighetens namn: Hur många av delstaterna kan du pricka in på en blindkarta?
Eftersom de allra flesta kvartarna har en neutral örn på baksidan så blir det dessutom som att öppna ett Kinderägg varje gång man får tillbaka växel. Idag var en stor dag. Jag fick både New York och Hawaii!
Totalt har jag fått ihop 27 stater.
Det är klurigare än man tror att lyckas norpa alla. Jo, man kan ju köpa ett helt set direkt, men det är fusk.

Imorgon blir det bilåkning bland vinfälten i Napa Valley.

3 kommentarer:

  1. Tjaba Koma,
    Just delsater skulle jag nog kunna pricka till största delen. Ägnade en sommarkurs i talteori åt att rita upp en USA karta och därefter försöka pricka in alla delstater. Tror jag fick ihop alla pö-om-pö efter några veckor. Därefter blåste jag av Europas länder inklusive huvudstäder, undrar varför jag fick VG på den kursen? Hälsa M och min favvotjej!
    Vi ses

    SvaraRadera
  2. Kanske borde sagt att samtliga deltagare i SM i autism är diskvalificerade på förhand. Vad jag menade var: Hur många normala svenska människor kan pricka in samtliga delstater?
    Det är med stor sannolikhet samma människor som anser att det är slöseri med tid, pengar och baggagevikt att samla quarters...

    Stella lyfter på solhatten och hälsar tillbaka till farbror Strut.

    SvaraRadera
  3. M hälsar tillbaka, också. Också alla hälsar till Agneta! Det är viktigt sån´t här.

    SvaraRadera