söndag 18 april 2010

48 dgr kvar: Självmedicinering med morgonjogg

Jag har kommit på en adekvat anledning till att genomföra den egentligen meningslösa alibimorgonjoggen: Självmedicinering.
De här tokiga amerikanerna snålar inte på sockret. Inte i nåt. Och en del grejer saknar man hemma så då är det ju bäst att passa på.
"Va?? Innehåller lönnsirap socker?? Och det säger ni nu!"

Igår käkade jag ett klassiskt amerikanskt mellanmål bestående av en Cinnabon (med pecannötter) och en Cherry Coke (halvliters PET-flaska), vilket gav det netta energiintaget på 1100 + 260 = 1360 kcal!
Med svenska referensramar är dom där bullarna helt orimligt stora och kladdiga.

"Jag måste väl palla att få i mig EN bulle..."

Ovan nämnda diet gör att insulinkänsligheten går ned, tröttheten upp och diabetesrisken mångdubblas.
Men!
Det kan motverkar med fysisk aktivitet. Och då är det framför allt antalet impulser som räknas, dvs antalet pass, och att man har en strid ström med impulser.
FYSS klargör i avsnittet om typ-2 diabetes:
"Medelintensiv fysisk aktivitet dagligen i minst 30 min, såsom raska promenader, cykling eller motsvarande, rekommenderas anpassat till patientens allmänna fysiska kondition och livsstil. Ytterligare hälsoeffekter kan uppnås om detta kombineras med något intensivare träning 2-3 gånger per vecka."
Check och check.

2 kommentarer:

  1. Hej Micke,
    kan rapportera att jag haltade orytmiskt, stelt, långsamt och med en skoliosliknande löpteknik i 30 minuter idag. (Vårens första löptur) Målet är att haka på den 2:a Maj på ett eller annat sätt. Åtminstone ett varv ska jag väl kunna agera bromskloss. Vad hade du tänkt för min/km den 2:a maj? Inte för att jag hade direkt planerat in någon extra löpträning, men det kan vara bra att veta hur mycket lida det blir.

    SvaraRadera
  2. Yes! Baklängeslöparen är tillbaka på banan.
    Hastighet oklart. Långsamt, är grundinställningen. Ta sig runt 42 km är huvudmålet. Det verkar väl rimligt att köra på den hastighet som den "långsammaste" i gruppen känner är behagligt.
    Det är även godkänt att springa en viss del och rulla hoj eller inlines resten. Under förutsättning att man då är ansvarig för att hålla konversationen igång, så klart!

    SvaraRadera