lördag 6 februari 2010

119 dgr kvar: Teoretisk träning

Det finns många tankar kring hur, vad och hur mycket man ska träna.
Jag misstänker att min löpträning på under 3 mil i veckan är ett lite oortodoxt upplägg för sub3tim-löpare. Träningsupplägget för 3-timmarsgruppen på marathon.se säger minst det dubbla kilometerantalet...

Och så är det ju det här med vilken fart man ska köra på.
Jag är grymt privilegierad eftersom jag kan göra ordentliga tester så ofta jag vill. Lyxlirare.
Annars får man nöja sig med standardkurvor och chansningar. Mer eller mindre välgrundandade...
Jack Daniels (coachen inte whiskeyn) är med stor sannolihet en av de allra bästa källorna. Enligt honom krävs ett så kallat effektivt VO2max på 57 ml/kg för att klara maran på 2:50:45, vilket ju är lägre än mitt senaste test! Ha ha, jag ligger bra till! Vidare hävdar han att man då ska köra sina 1000m intervaller på 3:31 min/km. Ruggigt nära mina fyraminutare i nuläget!
Kolla tabellerna.

Det är lite spännande att se hur stor skillnad det är mellan vilket rekordtid på milen som anses räcka för att klara maran på 2:50.
Jack Daniels uträkning säger att det räcker med 36:57 (se tabellen)
Greg McMillan har en annan uträkning och säger istället 36:13.
FK Studenternas omvandlingstabell är hårdast och kräver 35:40.
Jag tycker det här är väldigt intressant eftersom jag kommer att springa ett par millopp men ingen mara innan maran. Med mitt forskarsinne och många listor vill jag ju veta hur jag ligger till.

Nu är tävlingsplanen fram till maran i stort sett klar:
21 mars: Två sjöar runt, 16,7 km. Premiär utan tidsmål.
28 mars: New York Colon Cancer Challenge i Central Park, 15 km. Måltid <58 min.
11 april: Santa Cruz Half Marathon, 21,1 km. Önsketid <1:23 tim.
1 maj: Danderydsloppet, 10 km. Måltid <36 min.
25 maj: Milspåret, 10 km. Måltid <36 min.

Idag blev det ingen träning utan bara en massa teori och planering.

3 kommentarer:

  1. Och jag kan meddela att jag ligger långt ifrån Studenternas tabell (dvs jag springer maran fortare än milen enligt deras tabell), däremot stämmer Jack Daniels ganska bra på mig. Då har jag inte kört så mycket fart utan främst fokuserat på mängd.

    SvaraRadera
  2. För mig är det stor skillnad på VDOT och VO2max ml/kg. Men skit i det och grattis till segern i Krogrännet istället. Jag tittade på er samtidigt som jag sprang långpass. Fint att du fick in några km löpning också. Miles make champions.

    SvaraRadera
  3. Hittade hit nu. Intressanta tankar. Verkar som jag har mer tid än dig och kan träna på, men vi har samma mål på maran. Jag har gjort 2.57 och siktar nu på pers i Boston i april eller i Sthlm i juni.

    SvaraRadera