onsdag 24 februari 2010

101 dgr kvar: Att träna eller inte

Ooohh... Svårt val.
Tuff dag i soffan med datorn i knäet. Bra driv i forskningsskrivprocessen. Dessutom hann jag med sådana där oundvikliga saker som att lufta elementen, boka flygbiljetter New York - San Francisco, ringa och skälla ut en Teliatant för att de skickat en faktura på ett uppsagt abonnemang.
Hade dock planerat att springa intervaller idag.
Skulle jag cykla till labbet, köra intervaller på bandet, hämta ett papper (det enda jag skulle behövt göra på labbet rent arbetsmässigt), och cykla hem igen?
Eller skulle jag skippa det och vila istället?
Fortfarande ingen känsel i tårna så svaret blev givetvis att softa.

Men sen hade Snabba-fötter-Kenth kommenterat på gårdagens inlägg att tiderna på maran var bättre förr i tiden. Det är helt sant, och det gäller egentligen alla konditionskrävande tävlingar. Segrartiderna är samma men bredden är sämre. I sann forskaranda var jag tvungen att kolla exakt hur stor skillnad det var. Diagram över tid och placering vid olika marathon (medel över 5 år). Blå ruter med gul kant = Sthlm 2005-2009, röd triangel med blå kant = New York 2005-2009, gul fyrkant med blå kant = Sthlm 1986-1990.

Det är helt sjukt stor skillnad!
Min runt-100 placering på 2:55 i dagsläget hade i slutet av 80-talet räckt till typ 600:e plats. En viss anledning kan vara att loppet numer blir fullt väldigt tidigt och en del topp 1000 löpare inte får plats, men det förklarar ingenting av skillnaden under 2:40 eftersom alla som springer så fort kan anmäla sig (nästan) ända från till tävlingsdagen.
Vi är sämre och mesigare nu helt enkelt.
New York har fler startande (över 43000!) och högre status (World Marathon Majors) men det är tänkvärt att det ändå inte är svårare att ta en framskjuten placering än i Stockholm på 80-talet.

Puh. Blev inspirerad av att kolla tider och marathons. Inspirerad eller ångestattackerad. Same same.
Ut och spring!
Men... för att omformulera Olle Ljungström "Men det blir nog en till kaffe och en jelly bean". Förutom lite maghjul så får jag bokföra dagen som vila och laddning av alla batterier.

Dagens bloggtips:
Aggro-Jojje på Runner's World vill se fler smällar.

Dagens citat:
Skidlegenden Thomas Wassberg med fyra OS-guld (!) i ryggsäcken svarar på frågan "Hur går det för Tre Kronor?"
"Jag bryr mig inte. Det är ett sådant jäkla tjat om hockeyturneringen så jag har tröttnat. Har inte ens koll på vilka Sverige möter i nästa match."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar