tisdag 25 maj 2010

11 dgr kvar: Milspåret/Student-SM

Vicken j-la öken!
Det här var det första riktiga nederlaget hittills i projektet.
En mil på Djurgår'n runt kanalen låter som ett bra upplägg för en bra tid. Icke!
Starten var ok, men sen var det inte mer.

Efter 3 km var benen helt tomma, stumma och slut, och jag ville bara kliva av. Trots det låg jag tvåa i klassen fram till 4 km.
Tänkte att det var mesigt att kliva av ett millopp så jag tog mig ändå runt. Klockan stannade på 38:31, 6:e plats i Student-SM.
Helt löjligt att hålla 3:51-tempo på en mil i dagsläget när det gick i 3:53-tempo i snöfall på 16,7 km på tävlingspremiären i Sumpan (76 dgr kvar).
Det är helt enkelt inte ok.
Extra löjligt med tanke på att det inte krävdes bättre än 37:26 för att knipa SM-silvret.

Nu har man en del att tänka på.
Dagens resultat pekar enligt FK Studenternas omvandlingstabell på ca 3.10 på maran.
Aj, aj, aj...
Fast jag har ju inte så många dagar att jobba på så vi bestämmer att dagens dåliga tid beror på a) glykogentom, b) träningsslitna ben, och c) sviterna efter förkylningen. Alla påverkbara och möjliga att justera på 11 dgr.
Förträng och förneka så ska ni nog se att det går bra i alla fall!

5 kommentarer:

  1. Fast både Reigels och Camerons formler tycker du klarar det under 3 timmar fortfarande!
    http://www.runningforfitness.org/calc/rp.php?metres=10000&hr=0&min=38&sec=31&age=30&gender=M&Submit=Calculate

    Bara att vila sig i form nu. ;)

    SvaraRadera
  2. Glykogentom, hmm det låter som du försöker leva på blodbröd, mivitotal och vatten kanske? Även om det är bra för testvärdet (och därmed löphastigheten) med viktnedgång är min erfarenhet att "tung" och i anabol fas är bättre än "lätt" och katabol. Tänk Sven Fischer på slutvarvet med nos på ledning, STARK & HUNGRIG!Eller så kanske jag försöker rättfärdiga det resonemanget för att jag själv aldrig var trådsmal under mina glorydays och mina lår vägde fast-twitch-bly?

    SvaraRadera
  3. hehe vem försöker du lura egentligen

    Hade du lagt till d) motvind e) uppförsbacke möjligen.

    Men glykogentom efter 3km... :D

    SvaraRadera
  4. En intervall vecka är vad du behöver, 10st intervall pass på 6dagar är vad din kropp vill ha..

    SvaraRadera
  5. @Nisse: Du har ingen aning om hur rätt du har...

    @John: Du, om jag försökte mig på ett endaste intervallpass med den här kroppen så skulle det bli pling-taxi till akuten och droppföda i en vecka!

    SvaraRadera