torsdag 28 oktober 2010

Biodex benstyrkemätning

Blev testad i biodex styrkemaskin idag.
Både isometrisk (statisk) och isokinetisk (konstant hastighet) styrka för sträckning (extension) och böjning (flexion) i knäleden.
Styrka i framsida och baksida lår, helt enkelt.

Statisk extension (med ett ben) pressade jag upp i över 350 Nm. Det är bra.
Men däremot kom jag bara upp i 125 Nm i statisk flexion.
Det betyder att styrkan i baksidan bara är 35 % av framsidan (önskvärt är nog runt 67 %).
Katastrof!
Om jag hade varit en av mina egna adpeter så hade det blivit träning av baksidan omgående.
Så jag får väl leva som jag lär och nöta hamstringsträning i nov-dec...

Dessutom är jag långsam. News flash...
Även om förhållandet mellan baksida och framsida var bättre (55 %) isokinetiskt. Böjningen var bättre, 160 Nm, men sträckningen var lägre, 290 Nm.

Slutsats: Jag är skev.

1 kommentar:

  1. Patrik Paulsson28 oktober, 2010 20:48

    En snabb fullvuxen man väger max 70 kg... ;-)

    //Patrik

    SvaraRadera