söndag 24 oktober 2010

Bästa köpet

Söndag = ledigt och familjedag.
Det här med turistande och shopping är nog inte mina bästa grenar.

Jag gillar inte guideböcker. Jag tycker alltid man hamnar på själlösa finpolerade och avtrubbade platser och restauranger.
Bästa sättet att uppleva en ny stad är med nån som bor där, som samtidigt råkar vara någon man känner bra. Nån som kan visa en de riktiga smultronställena.

Nu har ju inte vi det så här i Japan. Istället betar vi av en strid ström av turistattraktioner.
Om det inte hade varit för mitt överlägset bästa köp på den här resan! (
I och för sig genomfört för ett par veckor sen, men jag måste berätta om det ändå.
Räddaren i nöden är ett magasin. Helt på japanska. Man läser bakifrån och allting.

Det heter "Shibuya cafe" och listar 65 st smultronställescaféer i huvudstadsstadsdelen. Även om vi inte kan läsa ett ord så är tidningen fylld med kartor och bilder föreställande interiör, koppar, bakverk, och till och med personal.

Man kan helt enkelt välja ett café på vad som ser coolt eller smaskigt ut och ställa in kompassen. Som glasyr på muffinsen så kan man vara nästan säker på ekvation: bra och häftigt café = bra och häftigt område!

På tal om själlösa finpolerade och avtrubbade platser och restauranger så utökade jag min Starbucksmuggsamling med Kyotos bidrag. Riktigt bra. Hamnar helt klart topp tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar