tisdag 1 juni 2010

4 dgr kvar: Under gränsen

Idag var första dagen på mycket länge som benen hade lite tillstymmelse till sprätt i sig.
Jag botade det framgångsrikt med ännu ett snabbdistanspass.
Samma runda på 14,1 km. Körde dock utan pulsbroms. Matade på ganska bra. "Du går som en pråm" var kommentaren från broder D som sprang med en del.
Trots trafik, ensam i motvind, och semesterspatserare på Djurgården kom jag in på 58.15, dvs 4.08 min/km. Snabbare än tävlingsfarten! Tyvärr slet jag lite mer än önskvärt även om snittpulsen inte var högre än 157 bpm.

Man kan säga att jag klarade av mittentredjedelen av loppet i korrekt hastighet. Jag är övertygad om att lite vila och laddning gör att första tredjedelen också funkar.
Då är det bara den sista fruktade tredjedelen kvar att klara av...

Triathlet-Filip var idag lite mer detaljerad i att tippa mitt resultat "Tror du får kötta på slutet för att komma in under 3 tim. Det blir 2.59.42." Han förordar för övrigt negativ löpning, dvs att man går ut lite lugnare och sparar sig så att man kan trycka på och det går fortare andra halvan/sista milen. Men så har jag nog aldrig gjort på en tävling i hela mitt liv! Förutom skridskorace med gemensam start, men då är det ju för att jag legat med i tätklungan och det är ingen risk på lördag...
Således kommer jag springa så att jag har lite marginal för att klara målet även om jag stumnar på slutet. Har bestämt mig för att lägga upp loppet med inspiration från kollegan Örjan Ekbloms taktik. Tror han sprang på ca 2.53 för ett par år sedan. Den går ut på att inte stirra sig blind på km-tider vid varje markering utan istället ha en idealtid på 2 tim vid 30 km. Det är 4 min/km-tempo och delas enkelt upp i 20 min per 5 km. Passerar man 30 km på 2 tim så kan man rulla in de sista dryga 12 km på 4.30 min/km. Jag tänker mig att jag kan sträcka mig upp till 2.02 och då räcker det med ett snitt på 4.20 min/km in.

Avslutade kvällen med social aktivitet. Det är viktigt att alla färgkoder blir representerade i pusslet.

Eftersom jag hade sprungit och hade jobbat med vaderna så fick den nyblivna pappan Mr CJ ta hand om både sitt eget kolik-barn och vår härjar-unge med vikingagener.
"Oj då, vi kanske ska ta bort keramikvaserna som står på golvet."
"Nu kräktes hon i ditt hår."
"Finns det några såna där pluggar man sätter i eluttag?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar