onsdag 30 juni 2010

Grattis till GIH

Idag kom beskedet från Högskoleverket att GIH får rätt att utfärda forskarexamen inom området idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Grattis till GIH!
Har dock absolut ingen aning om vad det betyder för mig...

För övrigt funderade jag lite över såna här energiutgiftberäkning på gymmaskiner. Löpbandet på hotellgymmet i Turkiet sa att jag gjorde av med 1430 kcal/tim när jag sprang på 15,3 km/tim. Det låter lite överdrivet.
Man kan lite snabbt räkna ut att det är 23,8 kcal/min = 4,77 l/min syreupptag = strax under 57 ml/kg/min.
Det är faktiskt ganska precis vad tabellerna säger att man gör av med på den hastigheten. Problemet är att alla som springer så fort i mer än fem min har bättre löpekonomi än standard.
Eftersom jag har gjort tester på riktigt kan jag ju helt enkelt räkna efter vad jag faktiskt gjorde av med.
På testet i april hade jag vid 15,3 km/tim ett syreupptag på 4,28 l/min = 21,4 kcal/min = 1280 kcal/tim, vilket är ca 10 % lägre än standardvärdet.
Och då finns det definitivt en hel del bättre löpare som har betydligt lägre energiförbrukning.

Imorgon kör Sthlm Speedskaters en långtur på inlines. Stora Södertörsrundan går från Ösby till Gullmars, 75-80 km på beräknad tid av 3-3,5 timmar. Alla är välkomna.
Tyvärr missar jag det med största sannolikhet för egen del.

2 kommentarer:

  1. På mitt gym sade löpbandet ca 100 kcal/km vilket känns helt vansinningt mycket. Jag får ca 40 kcal/km på min Garmin (310X) och ungefär samma på min Polar klocka. Jag tror de tänker att folk dels är tyngre än jag är och dels att lite optimism ökar träningsglädjen!

    SvaraRadera
  2. Intressant..
    "Löpekonomin" enligt ovan består väl egentligen av två delar
    1. Metabolisk effektivitet, dvs mitokondriernas effektivitet i att omvandla "bränslet" till ATP. Sen tillkommer väl också hur pass effektivt musklerna omsätter ATP till fysiskt arbete.
    2 Ren löpekonomi, dvs hur effektivt muskelarbetet omsätts i löpfart (God löpteknik, lätta underben, mm).

    Iaf, summan av god löpekonomi 1+2 ger enligt de termodynamiska lagarna att värmeproduktionen blir lägre vid en given hastighet. Mindre värme-mer kläder.
    Fick du inte kommentaren "Way to much clothes.." i nån tävling i USA?

    Själv har jag alltid mindre kläder och svettas ymnigare än de som springer lika fort som jag. Men så är jag ju inte högpresterande vad gäller hastighet :-(
    Möjligtvis har jag en bra syreupptagningsförmåga och hög kaloriförbrukning :-)

    // Olle

    SvaraRadera