söndag 25 september 2011

41 dgr kvar: Världsrekord i Berlin

Världsrekord i Berlin 2:03:38 av Patrick Makau! Cool grej!

Förra året skrev jag artiklar till Idrott & Kunskap och SvD-Petra angående när 2-timmarsgränsen på maraton kommer att slås. Hur väl stämmer då dagens prestation in på mitt tips på att drömgränsen ska passeras i Berlin 2039?


Dj-ligt bra faktiskt! 
Fortfarande med den löjligt bra korrelationen på 0,97. 
Jag står fast vid mitt tips. Allt går enligt plan.

Min helg har spenderats vid Lidingöloppets spår. Vid sidan av spåret med SMS-rapportering i mobilen av vänners och familjs 5km-passeringar. Fullt ös med hejarop och applåderande. 
Tror att det var ett mycket bra beslut att ha vilohelg. Innebar dock ännu en 0-vecka för löpträningen. Det är katastrof...

Ska känslan efter Lidingöloppet sammanfattas med ett ord blir det: Fascinerade!
Alltså, att folk som knappt kan gå på en vanlig plan asfaltsväg faktiskt betalar för att trängas i ett tävlingsspår och dessutom tar sig runt! Så många löpstilar och extrakilon jag har sett. Vackert.

Nästa år blir det inte heller Lidingöloppet för mig. 
Däremot planerar jag att stå på startlinjen för Berlin marathon.
Målet är att stå på pallen.
Pallen i ett av "World  Marathon Majors". Fatta!
Dock inte i riktiga klassen... men det finns en Doppelstarter, det vill säga en sammanräkning av marathon på inlines och löpning. 

Årets vinnare hade 1:07:33 på inlines och 2:58:42 på löpning. De har någon omräkningsformel så att inlinestiden får mer betydelse (om jag har fattat rätt så är det en faktor på 2,274, men jag har ingen aning om hur den är beräknad). Vilken ger en sluttid på 5:32:19.

Givetvis var jag tvungen att göra ett par beräkningar på min egna möjligheter. 
En så bra tid som 1:07 låter tufft (jag kan ju i och för sig träna lite också...), men med tanke på antalet inlinesåkare, möjliga ryggar att hänga med och den flacka banan känns det långt ifrån omöjligt att jag skulle kunna komma runt på 1:15.
Att göra samma tid som på årets Stockholmsmara, 2.55 borde funka med tanke på att Berlin är betydligt enklare. 
Det skulle betyda en sluttid på 5:45:37, vilket är en bra bit från segraren men skulle vara en "spurtstrid" på silverplatsen. Ett par minuter före årets trea och fyra och typ en kvart före femteplatsen.

Game on! Härmed meddelas att nästa års stora mål blir dubbelstarten i Berlin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar