tisdag 2 februari 2010

123 dgr kvar: En inställd träning är också en träning

...för att parafrasera ett skönt citat från Ulf Lundell.
Jag hade precis varit och klappat på löpbandet, ställt fram vilopallen, och förlikat mig med tanken på att slita och må illa.
Inga skor! Jag hade glömt löppjucken hemma i garderoben. Så dj-la onödigt...
Istället blev det lite styrka: teknikknäböj med 30 kg, situps på boll (2 x 20 med 20 kg viktskiva), och ryggresning (2 x 10 med 20 kg viktskiva). Och så en del transportcykling (30 km uppdelat på fyra vändor).
Men när jag kom hem vid halv nio sa Marie: "Men du kan väl springa nu?".
Ja, det kunde jag ju så klart.
Var bara inne i hallen och vände (med delvis nya kläder och definitivt rätt skor), pluggade i iPoden och iväg.
Nästan direkt kom den. Första glimten på sju år. Känslan. Löpglädjen. Känslan av att ha full kontroll över kroppen, förmåga att trycka på i löpningen, och upplevelsen "det här kan jag - det här vet jag hur man gör".
Passerade Liljeholmens fabrikshamn till Imperiets version av "Märk hur vår skugga".
Rundan var en standard runt både Årstaviken och Trekanten vilket blir ca 12,5 km. Trots halkig snö, tjocka lager av kläder, sen kväll och mörker så var det inget som rörde mig. Jag är riktigt nöjd med att det ändå gick på 58 min, vilket ger en hastighet på ca 4:40 min/km.

Nu är det framskottat!
Tomt på skrivbordet så när som de arbeten jag behöver göra klart till avhandlingen. Varenda morgon (eeh...) när jag slår på datorn är de det första jag ser. Tack för tipset Chrille! Dessa tre arbeten ska vara klara och inskickade inom sju veckor, det vill säga före 23 mars.
För att divergera och klargöra ändrade jag skrivbordsikonerna till lämpliga symboler. Längst till vänster en rullstol som illustration på att prestationen sjunker om hjärtat blir trött. I mitten en fysiskt aktiv fjäril som symbol för hur hjärta och cirkulation anpassas till långtidsarbete. Och längst till höger en maskin med ett frågetecken, vilket kändes utomordentligt klurigt eftersom det handlar om en metodstudie på hur bra vår maskin för mätning av hjärtminutvolymen egentligen är.
Fokus!

Har tappat nästan 2 kg i vikt på en vecka, vilket är lite väl aggressivt. Motverkade det idag med kosttillskott i form av lunchpizza och Ben & Jerry's i TV-soffan.

4 kommentarer:

  1. Där försvann den tröskeln. Sköna grejjer!

    SvaraRadera
  2. Hm det här med skorna...ska ju aldrig få vara ett problem! Det ska finnas många, överallt, och hela tiden. Men den här gången kanske skobristen var ett psykosomatiskt uttryck till benhinnans försvar. Kämpa benhinnan!

    SvaraRadera
  3. Är det något fel på barfotalöpning helt plötsligt eller :P

    http://mima30.blogspot.com/2010/01/127-dgr-kvar-barfotalopning.html

    SvaraRadera
  4. Vilkan dj-la snyting från isbjörnen!
    I've got nothin'...

    SvaraRadera