lördag 6 november 2010

Game on!

Eller egentligen är det väl "race on".
Nu har jag anmält mig till Stockholm Marathon 2011.
203 dagar kvar.
Gott om tid.
Det blir soffan idag.

Men det är egentligen inte målet för hela det här bloggprojektet.
Från dag 1 har siktet varit inställt på New York City Marathon 2011.
Ser redan nu fram emot det nå' djävulskt!

Imorgon är det dags för årets upplaga och då står ett gäng (typ nästan 40 000) lyckliga löpare på startlinjen på Staten Island vid Verrazano-Narrows Bridge.

Världsrekordhållaren Haile Gebrselassie får mycket mediatid och bär ett stort favorittryck. Oddset på vinst är bara 2,3 ggr pengarna.
På Runner's Worlds hemsida finns en intervju och liten trevlig reklamfilm om Haile Gebrselassie.

Jag tror inte att han vinner.
Det sägs att årets upplaga har det starkaste startfältet någonsin. Ett helt gäng med kompetenta kenyaner och nordafrikaner.

Japans hopp står till Arata Fujiwara. På meritlistan har han en vinst i Ottawa Marathon (med en liknande banaprofil som New York) på 2:09:34 i maj 2009.
Personbästa 2:08:40 från Tokyo marathon 2008.
Jag hoppas att det går bra men tror i ärlighetens namn att det kan bli både himmel och pannkaka. Bästa japanska placering i New York genom tiderna är sjätte av Kenjiro Jitsui år 1994, och det vore coolt om han slår.

Sydamerika har nog större chans att få ännu en vinst genom Marilson Gomes Dos Santos. Han har snabbheten kvar, årsbästa på 5000 m 13.34, och sprang på 2:08:46 i London tidgare i år. Dessutom passar han alldeles utmärkt för den lite speciella banan (kanske till skillnad från Haile som aldrig sprungit tidigare men bröt halvmaran i New York tidigare i år) bevisat genom vinster både 2006 och 2008.
Han är mitt tips!

Annars hejar jag mest på Jojje, och kanske lite på Runner's Claes. Vore ju kul om han kom runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar