torsdag 3 november 2011

2 dgr 20 tim kvar: Själen strålade

Det var nice. Riktigt nice!
Gårdagen började med sovmorgon och sen drog jag iväg mot Brooklyn.
En av mina absoluta favoritvardagssaker i världen är att åka tunnelbana i New York läsandes en bra bok. Helt enligt plan var boken W hade föreslagit pöörfect ("Extremely Loud and Incredibly Close").
Med boken i högsta hugg tog jag PATHen över till Manhattan 14th Street, promenad till Union Square, och byte till R-line. 

 Avstigning på ändhållplatsen på 95th Street, vilket är precis på marathonbanan, ca 2 miles från starten på bron (som syns i bakgrunden). Löpriktning är åt det håll som bilarna kör.
Snöstorm? Öhh... Nej. 15-20 grader och strålande sol.

Titta! 4th Ave i Brooklyn - det är spikrakt, nedgånget, ruffigt, skitigt och alldeles... alldeles underbart!
Man kan säga att jag sprang hela Brooklyndelen av banan, vilket blev 17 km. Lugnt och fint utan att stressa. Jag njöt i fulla drag av staden! Det är lite coolt att områdena man passerar har så extremt olika karaktär. Första tredjedelen var lite av ett latino-ghetto, andre tredjedelen domineras av Harediska judar (eller om det mest är Chassidism) och den sista delen är sjukt cafétäta hipserområdet Williamsburg.
Löpningen gick i 5.20 min/km-tempo inkl. alla rödlysen, fotgängare, toalettbesök och kartläsning. Den här delen känns definitivt som att den passar mig!

Det tog mig 15 km innan jag fattade att de röda flaggorna jag halvt noterat var banmarkeringar med texten "Marathon Route". Ok, kanske inte helt bright men de var uthängda lite huller om buller med ojämna mellanrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar