torsdag 19 maj 2011

9 dgr kvar: Långpass avklarade

Jag har fått en del skit för mitt bristfälliga bloggande. Jag kan ändå glädja alla tvivlare med att jag jämfört med förra året faktiskt har sprungit fler långpass i år.

23 april: Skogs- blandlöpning (30 km)
med Daniel
Det var påsk och verkade helt rimligt att köra en runda i solgasset. Backar, stenar, rötter, skogsstigar, mm gjorde att det blev rätt jobbigt. Att vi körde helt utan energitillskott under passet gjorde ju inte direkt att man blev rappare i benen.

Lunsentorpet passerades. Enda vattenpausen!

Morga Hage var en annan klassisk passage. Var också vändpunkt för dagen.

29 april: Ojdå-runda som visst blev lite lång (37 km) solo
Kände att jag kanske skulle springa till gymmet på morgonen (7 km). Men sen kom jag på att jag skulle fortsätta det långa varvet på marabanan (minus Västerbron = 23,5 km). Och du måste jag ju ta mig till och från marabanan (6,5 km)

5 maj: Springdag bestående av fyra sträckor (38,5 km) solo
Transportlöpning regerar! Den här dagen tog jag mig till GIH (7,5 km), körde ett intervallpass med en adept (5 km), fortsatte till Bosön (9 km), höll ett föredrag och så sprang jag hem igen (17 km)

8 maj: Testlöpning av marathonbanan (44 km)
med Fredrik och Frida
Vilken hjälte! Fredrik är känd av sina arbetskollegor som killen som sitter hemma och dricker öl och lirar TV-spel. Nu har han fått för sig att kuta maran. Piskad av Nisse Ivica under våren var det nu upp till bevis med ett riktigt långpass.

Och han grejade det! 30,5 km senare sitter han här på Dramatentrappan och är nöjd (Det blev lite längre än de ordinarie 29 km eftersom Djurgårdsbrunnsbron är avstängd).
Han vek hemåt och vi andra fortsatte. Ökade farten lite de sista 5-6 km och låg då en bit under 5 min/km. Hela passet tog 4 tim 20 min inkl. drickapauser men exkl. fikastund.

13 maj: Huddingerunda (46 km) med Örjan Ekblom
Örjan hävdade bestämt att man skulle köra riktigt långt två veckor före maran. Jag höll med. Fredag förmiddag fick det bli. Man vill ju inte slösa bort en helgdag på sånt.

Här sitter han på en parkbänk i Vårby Gårds Centrum efter drygt 30 km. Det rullade på i ganska fin takt, en bit över 5 min/km inkl. drickapauser var 20 min. Passerade maran på 3:45 tim.

1 kommentar:

  1. Fan vilken hem-langtan man fick nar man sag Lunsen-torpet. Sa manga ganger man har kutat forbi dar!!! Lycka till pa maran sa hors vi snart!

    SvaraRadera